Online leadgeneratie
Stel: je verkoopt ERP-software voor de industriële markt. Bedrijven oriënteren zich voor een ERP-pakket eerst uitgebreid op internet. Ze vergelijken aanbieders, downloaden informatie en leggen pas in een laat stadium contact met een softwareleverancier waarvan zij denken dat deze aan de eisen voldoet. Je hebt dus geen idee dát deze (potentiële) klant zijn reis onderneemt. Laat staan dat je weet in welke fase van dat traject hij zich bevindt.
Het gevolg: je komt te vroeg, te laat óf helemaal niet aan tafel. En áls je aan tafel komt, is de kans groot dat alle eisen en wensen al zijn vastgesteld en je alleen nog kunt praten over prijs en andere leveringsvoorwaarden. Het gesprek gaat dus allang niet meer over de toegevoegde waarde van je product of dienst. Met online leadgeneratie neem je het heft weer in eigen hand.
Vergroot je kansen aanzienlijk
Als verkoper weet je in grote lijnen hoe de reis van de klant verloopt. Het is belangrijk te weten welke bedrijven uit je doelgroep aan hun customer journey* zijn begonnen en waar zij zich in dat traject bevinden. Dan kun je hen op de juiste momenten helpen met relevante informatie. Tegenwoordig begint elke klantreis op internet. Je (potentiële) klanten lezen de productinformatie op je website, halen informatie uit weblogs en gaan in discussiefora en via social media op zoek naar ervaringen van anderen. Met online leadgeneratie kun je de klant weer volgen in zijn reis. En kun je hem op het juiste moment helpen met de juiste informatie (lead nurturing). En dat werkt! Je wordt weer zichtbaar en potentiële klanten weten je weer te vinden. Voor meer kwalitatieve leads, meer klanten en meer omzet.
* De customer journey beschrijft de reis die een klant maakt vanaf het ontstaan van een wens of behoefte tot en met het verstrekken van een opdracht.