Analyse
Wie van start wil met online leadgeneratie doet er verstandig aan eerst een aantal zaken in kaart te brengen. Een goede analyse geeft inzicht in de begrippen wie, wat en waar. Belangrijke informatie die nodig is om een effectieve strategie en actieplan op te kunnen stellen.
Analyse van je doelgroep
Elke oplossing begint met een doelfgroepanalyse. Wie zijn je (potentiële) klanten? Wat speelt er in hun branche? En met wie heb je te maken? Wie zijn de formele beslissers, de invloedrijke beslissers en de beïnvloeders? Waar bevinden zij zich online? Hoe kun je online met hen in contact komen? Op basis hiervan maken we een of meerdere doelgroep-profielen. Hoe nauwkeuriger dit profiel, hoe gerichter en succesvoller we straks aan de slag kunnen met content marketing en inbound marketing.
Zoekwoorden (keyword) analyse
Een zoekwoorden-analyse is cruciaal voor online succes. Want je bent alleen zichtbaar op het internet, als je (potentiële) klanten je ook daadwerkelijk weten te vinden. Belangrijk zijn daarvoor de volgende vragen: op welke zoekwoorden zoeken je doelgroepen? Welke thema's zijn voor hen actueel? Zoeken ze vooral op een of twee woorden, of typen ze hele vragen in? Zoekt je doelgroep op een specifieke dienst? Of beginnen ze hun zoektocht juist met het intypen van hun probleem of vraag. Met behulp van de lijst met zoekwoorden kun je heel gericht werken aan relevante content (content marketing).
Analyse van je concurrenten
Wie zijn je concurrenten? Wat kenmerkt hen? Waar bevinden zij zich online? Hoe actief zijn zij online? Waar laten ze online kansen liggen? Belangrijk om te weten. Maar laat je niet leiden tot het online gedrag van uw concurrentie. Vaar je eigen koers.