Over LeadQuest
LeadQuest is het bureau van Joep van Stratum. Ervaren specialist op het gebied van sales en ICT. Beide aspecten vallen samen in online leadgeneratie. De oprichting van LeadQuest is dus niets minder dan een logische stap. Een stap waar klanten de vruchten van plukken.
Kun je iets vertellen over je loopbaan?
“Ik begon mijn loopbaan als verkoper van magazijninrichtingen. Daarna heb ik gewerkt bij een computerbedrijf en als beleidsadviseur ICT bij de Koninklijke Marine. Daar moest ik vanwege reorganisaties – als gevolg van de val van de Muur – weg. Ik ben toen gaan werken bij een grote leverancier van conversie- & duplicatie-apparatuur. Ik heb toen het Europese distributienetwerk opgebouwd voor de verkoop van diskettekopieerapparatuur. We zijn daarin Europees marktleider geworden. De Belastingdienst heb ik een oplossing aangereikt die heeft geresulteerd in de Belastingdiskette. Voor datzelfde bedrijf heb ik ook de documentmanagementsystemen geïntroduceerd in de apothekerswereld. Met succes, want we werden marktleider in Nederland .”
Wat is het belangrijkste dat je heb je geleerd?
“Ik vind het mooi om bedrijven écht te helpen, met gedegen en eerlijk advies. Ik heb een tijdje cd-recorder kitjes verkocht, maar dat was echt dozenschuiven. Daar heb ik minder plezier aan beleefd. Ik haal mijn werkplezier uit mijn adviserende rol. Samen met de klant ga ik op zoek naar de meest effectieve oplossing. En hoe meer moeite ik daarvoor moet doen, hoe mooier. Uiteindelijk gaat het om het resultaat dat de klant behaalt dankzij mijn inspanningen. Dat het heeft geresulteerd in efficiënter werken, in een voorsprong op de concurrentie of in verlaging van de voorraad bij een gelijkblijvende servicegraad. Het resultaat voor de klant, daar doe ik het voor!”
Waarom gestart met LeadQuest?
“Ik heb het salesvak de afgelopen jaren sterk zien veranderen, vooral vanwege internet. Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het is om te vroeg bij de klant aan tafel te komen. Dan heb je een leuk gesprek, maar daar komt op dat moment dan niets concreets uit. Daarna kost het je tijd het contact te onderhouden en proberen vast te stellen wanneer het goede moment komt voor een vervolgafspraak. En dat terwijl je als verkoper graag concrete gesprekken voert die je helpen je targets te behalen. Maar dat lukt alleen als je zeker weet dat je op het juiste moment aan tafel komt. Als je dat voor elkaar krijgt, kun je het verkooptraject enorm verkorten en je beschikbare verkooptijd effectiever gebruiken.”
Wat bied jij klanten?
“Effectiviteit in sales. Met online leadgeneratie kunnen bedrijven hun (potentiële) klanten weer volgen in hun reis. En kunnen zij hen op het juiste moment helpen met de juiste informatie. Wie dit goed doet, neemt een voorsprong op de concurrentie nog voordat hij bij de klant aan tafel zit. Het resultaat hiervan is, dat bedrijven weer zichtbaar worden en dat potentials hen weer weten te vinden. Dat resulteert in meer kwalitatieve leads, meer klanten en meer omzet.”